کد مطلب:212828 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:36

انواع میوه ها
فكر كن در لذتی كه خداوند در خوردن میوه قرار داده تا مردم به آن میل كنند و تناول نمایند. و نیز اندیشه كن در خلقت درخت كه سالی یك مرتبه در زمستان به خواب می رود تا حرارت در چوب آن حبس شود، و مواد اولیه در آن تولید گردد، و در فصل بهار بیدار می شود به حركت می آید و انواع میوه ها را برای انسان حاضر می سازد. اگر تأمل كنی، می بینی كه درختان باردار مانند خدمتكاران مجلس مهمانی انواع میوه ها را در قابل تو به كف گرفته اند. در صحن باغ، شاخه های گل، طبقهای ریاحین و نسرین و یاسمن را به تو تقدیم می كنند تا هر یك را بخواهی برگیری.

آیا میزبان خود را می شناسی، و به این لطایف پی می بری؟ اگر می شناسی و می دانی كه خداوند این همه غذاهای لذیذ و میوه های لطیف را در باغ و بستان برای تو آماده كرده، چرا فرمان او را نمی بری و ناسپاس می كنی؟

در انار دقت كن و ببین چگونه داخل آن خانه خانه است، و داخل هر یك از خانه ها، دانه های انار طوری چیده شده كه گویی با دست دانه دانه پهلوی هم گذاشته اند؛ هر قسمت در كمال زیبایی از پوستی پوشیده شده، و همه قسمت ها در میان پوست محكمی قرار گرفته است.

فكر كن كه خداوند چگونه دانه های انار را به پیه آن نصب كرده تا بدان وسیله آب به دانه ها برسد و اگر دانه ها به هم چسبیده بود و پیه در وسط نبود كه غذا را به آن ها برساند، چگونه همه دانه ها می توانستند غذا بگیرند و شاداب بمانند.



[ صفحه 369]



میوه های سنگین و بزرگ، مانند: هندوانه، خربزه و كدو از بوته هایی به وجود می آید كه بر روی زمین كشیده می شود؛ زیرا اگر این میوه ها از درختان برپا ایستاده به عمل می آمد، كدام شاخه بود كه تاب كشیدن، این همه بار سنگین را، داشته باشد؟